سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ورود کاربران [Login_Form]

نیروی هوایی دلتا ( آشنایی با جنگنده های روز دنیا )


فرزانگان امیدوار
قاصدک
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
نگاهی به اسم او
مصطفی قلیزاده علیار
سایه
شیمی وزندگی
شقایقهای کالپوش
سکوت ابدی
هم نفس
السلام علیک یا فاطمه الزهرا..
اطلاعات علمی+تفریح+ترفند+دانلود+کلیپ+آموزش
پرپر
جادوی زندگی
نشریه حضور
سفیر دوستی
یادداشتها و برداشتها
.: شهر عشق :.
بوی سیب
عشق گمشده
جوجولی
اخراجی های جدید
جبهه فرهنگی امام روح الله مازندران محمودآباد
خاطرات من و دکترم
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
ویژه نامه حسبان پردیس
مکاشفه مسیح
ایـــــــران آزاد
الموت سرزمین زیبایی ها
این نیز بگذرد ...
نوری چایی_بیجار
مستند ظهور
ایده های نوین
سکوت پرسروصدا
نبض شاهتور
مهدویت
عدالت جویان نسل بیدار
سینوهه
صل الله علی الباکین علی الحسین
Sense Of Tune
اللهم عجل لولیک الفرج
مهنازوپسراش
متالورژی_دانلودکده ی مهندسی متالورژی Rikhtegari.ir
دنیای شادی
ایستگاه عاشوراییان
*ایستگـــــــــــــــــــــــــــاه انـــــــــــــــــــــرژی*
عزیز دل
بهار صداقت**
روستای جمال آباد مشگین شهر
فرهنگی - مذهبی
هنوز مال منی
اس ام اس خنده دار . اس ام اس روز
خسته ام
داود ملکزاده خاصلویی
چاهورز اسپورت و دیدنیهای ان
خنده بازار
شهد
دست نوشته های من
ME&YOU
فریاد بی صدا
.:: گاواره ::.
موجودات زنده
صراط مبین
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
تبریک می گوییم شما به ساحل رسیدید!!!!!
دوست خوب
اسمس بارون
جیگر نامه
۩۞۩ برگ سبز تحفه درویش ۩۞۩
قافله نت
علوم اقتصاد نظدی
ایستگاه دلتنگی
جوک و خنده
خلوتگاه من
جوجو
آشنا
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
چه توا.............
نفس
کافه تـــــــــرانزیت
آسمون عشق
خورشید نی ریز
مینویسم بنام خواهرم آیــــــــات
درود بــــر پادشاهـــــم کـــوروش بــــزرگ
عشق
اینجا،آنجا،همه جا
طرفدار ارسلان قاسمی.......
تنها یک رویا
اجتماعی
بمب خنده
تنها
یکی بود هنوزهم هست
آریایی
دنیای این روزای من...
روانشناسی جالب
جست وجوگر
طلوع دوستی
@@((زییاتریین کلمه ))@@
ماه آسمون من
خداوندا مرا دریاب...
pasargad2797
فقط برای او
دوست داشتنی
ذکر و مستی
تنهایی من
صبح صادق: وبلاگ خصوصی علی محبی
سلام خوش اومدین
بلخاب زیبا2
حروفهای زیبای انگلیسی
عشق طلاست
مجمع فرهنگی فاطمیون شهرستان لنجان
پرنیان
سلام بر مردان بی ادعا
آخرین منجی
کلبه تنهایی من
عشق
پسر شمالی
sina
تلخ وشیرین
دکتر علی حاجی ستوده
عاشورا
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
حدیث نفس
محمدرضا جاودانی
خبرگزاری پانا
سلام محب برمحبان حسین ع
خطوط هوایی
نیروی هوایی دلتا
بار غم
عشق بی انتها
شاه صنم
افسوس که روزگار بر خلاف ارزوهایم گذشت افسوس......
همه نمک بریزیم!
coco1358
آسمون پر ستاره
چه توا
دلنوشته های من
ترنم

Newآشنایی با موشک های بالستیک شماره 2New

ترجمه : ناصر ژاله کریمی

سالهاست که در اخبار و مطبوعات صحبت های فراوانی از غول های مخرب می

شود. غول هایی که توانایی پرواز دارند و با هر پروازشان می توانند شهری را نابود سازند. همچون غول های رعب انگیز دیگر، اینها هم حاصل تکنولوژی مدرن بشر است که با ائتلاف جمعی از مهندسان تراز اول رشته های گوناگونی چون هوا فضا، برق، مخابرات، مکانیک، مواد و ... ساخته می شوند. حتما نام آنها را شنیده اید، زیرا یکی از ابزار تهدید ابرقدرت ها محسوب می شوند. نامشان موشک های بالستیک است که ساختشان باعث به وجود آمدن انقلابی در عرصه نظامی و صنعتی بعضی کشورها شد.
هر گاه حرف از صنعت هوا فضا می شود، باید در ابتدا دو کشور روسیه (شوروی سابق) و آمریکا را بررسی کرد که در حدود 60 سال پیش شروع به ساخت و گسترش این غول های مخرب کردند.
در این مقاله سعی می کنیم تا نگاهی گذرا بر نحوه عملکرد وضعیت موشک های بالستیک داشته باشیم.
کلمه بالستیک در لغت به معنای علم حرکت اجسامی که در هوا پرتاب می شوند، است و در اصل به معنای منحنی مسیر گلوله است. موشک های بالستیکی، موشک هایی هستند که در پرتاب صعودی هدایت می شوند، ولی در هنگام نزول آزادند. در واقع در قسمت اولیه مسیر که موتور آنها روشن است، قابل کنترل هستند و تغییر مسیر تنها در این مرحله که زمان اوجگیری و صعود است، امکان دارد و وقتی موتور خاموش می شود، موشک به مرحله خود پرتابی رسیده و فاز دوم عملیاتش شروع می شود. در این مرحله موشک در مسیر بالستیکی قرار گرفته و بقیه راه را به صورت طبیعی و برابر اصول دینامیک می پیماید. موشک های بالستیکی بر اساس مدل ساخت به دو گروه موشک هایی که از خشکی پرتاب می شوند و موشک هایی که از شناور پرتاب می شوند، تقسیم می شوند. (گروه دوم شامل موشک هایی هستند که از زیردریایی ها پرتاب می شوند.)
البته تقسیمات دیگری نیز وجود دارد، مانند موشک های بالستیکی میانبرد یا موشک های بالستیکی میانبرد قاره ای که در گروه اول بردی از 965 تا 5 هزار و 600 کیلومتر و برای موشک های قاره ای بردهای بیشتر از 5 هزار و 600 کیلومتر لحاظ شده است.
موشک هایی که از زیردریایی ها پرتاب می شوند به اس.ال.بی.ام (Submarine Launched ballistic missiles) معروفند که برد آنها نیز بین 965 تا 5 هزار و 600 کیلومتر است.

موشک بالستیک شلیک شده از زیر دریایی


می دانیم که در هر جنگی اصل کاربرد جنگ افزارها بر توانایی بیشتر نیروها در میدان رزم استوار است، بنابراین پیش از پرتاب موشک، اصل حداکثر بهره گیری و سودمند واقع شدن آن مورد نظر است. یکی دیگر از مشکلات این غول ها، پرتاب آنهاست، در صورتی که هر دو کشور روسیه و آمریکا از سال 1960 میلادی کوشش کرده اند تا تغییراتی در نحوه به کارگیری و سیستم های پرتابی آنها بویژه در مورد سکوهای آنها اعمال کنند. تاسیسات پرتابی این موشک ها را سیلو می نامند که در بعضی از آنها برای دقت و صحت بیشتر در هدف گیری این سیلوها روی اجسام متحرک (خودروهای مخصوص) نصب می شوند. برای ساخت سیلوها هزینه های بسیاری می شود. موشک های مزبور به وسیله نیروی احتراق درون سیلو به سوی اهداف موردنظر پرتاب می شوند. اکثر سیلوهای موشک های آمریکایی برای یک بار مصرف ساخته شده اند و به دلیل ایجاد گرما و احتراق در درون سیلو قسمتی از آن از بین می رود تا راکت پرتاب شود. در ابداع روس ها این عمل همراه با ایجاد سرما انجام می شود و موشک با بیرون دادن گاز با فشار زیاد سرمای شدیدی را ایجاد می کند و سپس موتور موشک واقع در درون سیلو روشن شده و راکت از سیلو جدا می شود. با استفاده از این روش سیلو مجددا با اندک تعمیراتی آماده به کار می شود و در واقع مانند موشک های پرتابی از زیردریایی ها عمل می کند.
موشک های بالستیک در طول پرتاب سه مرحله را می گذرانند. در ابتدا موشک به وسیله موتور راکت و با چندین موتور دیگر که آنها نیز دارای دو یا سه مرحله اند به دقت و به درستی به بالا صعود می کند. در مرحله دوم نیروی محرکه ای لازم است تا موشک را در مسیر بالستیکی قرار دهد و پس از آن در مرحله سوم، موتورها رها می شوند. مرحله سوم در ماورای جو زمین انجام می شود. از این به بعد تنها فاز حمل محموله ها مورد نظر است. جالب است بدانید که وزن محموله کمترین مقدار وزن کل موشک را تشکیل می دهد و این همان وزنی است که موشک با آن در مسیر بالستیکی قرار می گیرد.



موشک بالستیک پرتاب شده از ناو جنگی



تمامی تغییرات در فواصل معین در مسیر پروازی به ترتیب صورت می گیرد که مهمترین مرحله آن ورود دوباره به جو زمین (RVS) و مرحله مهم دیگر در نزدیکی های هدف موردنظر است. پیشینه و پیش درآمد موشک های بالستیکی امروزی موشک های V-2 یک مرحله ای آلمانی بود. این موشک ها بالدار بوده و نیروی محرک آنها به وسیله اکسیژن مایع و ترکیبی از اتیل الکل تامین می شد و دارای بردی حدود 321 کیلومتر بوده اند. یکی از بزرگترین مشکلات تکنیکی موشک های V-2، برد آنها بود، به همین دلیل وزن هر یک از آنها بیش از 12 تن بود.
اولین موشک V-2در تاریخ 6 سپتامبر 1944 به سوی پاریس پرتاب شد و دو روز پس از این تاریخ، بیش از یکهزار موشک روی شهر لندن فرود آمد. این موشک ها تا ارتفاع 80 کیلومتری بالا می رفتند و دارای کلاهک هایی به وزن 725 کیلوگرم بودند.
از این زمان به بعد کشورهای روسیه و آمریکا شروع به تحقیقات در این زمینه به صورت گسترده ای کردند و در سال 1957، اتحاد جماهیرشوروی با پرتاب نخستین موشک بالستیکی چند مرحله ای گام بزرگی را در فرستادن انسان به ماورای جو زمین برداشت. این کار، شکاف موجود بین دو کشور روسیه و آمریکا را از نظر تکنولوژی موشکی نمایان کرد.
با تلاش ها و هزینه های فراوان، آمریکایی ها این فاصله را پر کردند و توانستند دو مدل موشک بالستیک با نام های اطلس و تایتان-1 را بسازند که موتورهای آنها با سوخت مایع تغذیه می شدند و می توانستند وزن 16 هزار و 300 کیلوگرمی را حمل کنند. این پیشرفت باعث افزایش برد آنها هم شده بود، به طوری که موشک های اطلس E و F بردی حدود 12 هزار کیلومتر دارند. شاید باور نکنید، ولی هر دو مدل موشک مزبور در سال 1959 ساخته شده اند.
تمامی توضیحات این مقاله در مورد پیشرفت موشک های بالستیک تا سال 1960 است و متاسفانه دیگر مجال بحث نیست. هم اکنون چنان پیشرفتی در زمینه ساخت موشک ها دیده می شود که قادر به حمل چندین کلاهک با خود هستند. به عنوان مثال موشک پیس کیپر (Peace keeper) یا MX که در حدود سال 1986 توسط ایالات متحده آمریکا ساخته شده، توانایی حمل 10 فروند سرجنگی (کلاهک) را دارد که هر یک قدرت 300 کیلوتن مواد منفجره را دارند. این موشک ها بردی معادل 11هزار و263کیلومتر دارند.
موشک بالستیک توپول ام
SS-27
کشور: فدراسیون روسیه
نام: Topol-M, RS-12M1/M2
کلاس: قاره پیما
جایگاه: سیلو, جایگاه متحرک
طول: 21.90 m
قطر: 1.90 m                                                                           
وزن هنگام پرتاب: 47200 kg
کلاهک: تک کلاهکه
سرجنگی: اتمی 550 کیلوتنی
پیشرانه: سه مرحله ای
برد: 10500 km
وضعیت: عملیاتی
سال ورود به خدمت: 1997
نام روسی: RS-12M1/-12M2 Topol-M

موشک روسیه SS-27 ,یا توپول-ام موشکی قاره پیما,زمین پایه,که از پیشرانه ای با سوخت جامد استفاده میکند.این موشک اوج تکنولوژی موشکهای بالستیک را نمایان ساخت,ترکیبی از سوختی مدرن و طراحی جدید کلاهک نویده موشک بسیار قدرتمندی را میداد که قابلیت پرتاب از سیلوهای زیر زمنی و جایگاههای متحرک را داراست.هدف روسیه از ساخت این موشک شکست دادن تمام موشکهای ضد بالستیک جهان است که توپول-ام به خوبی از عهده وظیفه محوله برمیاید.
یوری سولومونوی,سرپرست موسسه مسکو برای تکنولوژی های خاص و ژنرال طراحه خانواده موشکی توپول است,موشک توپول-ام شالوده اصلی موشک های استراتژیک(هسته ای) روسیه در سال 2015 است.
مسلما تک کلاهکه 550 کیلوتنی این موشک به تنهایی قادر به ویران کردن یک شهر است و همزمان توان زندگی در ان را به طور کلی از بین میبرد.موشک SS-27 ساخته شده است برای حملات متقابله هسته ای.
موشکSS-27 ,سلاحی در خور توجه برای وارد کردن ضربه اول میباشد.موفقیت ضربه اول در نابود کردن توان هسته ای نیروی دشمن مهم است,که توپول-ام از عهده این کار به دقت برمیاید.
دقت این موشک 350 m CEPگزارش شده که دقت بسیار بالائی برای یک موشک روسی است.
سولومونوی در مقابل مردم گزراش داد که هنگام پرتاب موشک توپول-ام انتقال میدهد 4 یا 6 کلاهک در سرجنگی بلند خود به همرا فریب دهنده ها,همچنین اشاره کرد به قابلیت هایی در نوع سیلو پرتاب.
موشک توپول-ام یا SS-27 ,بردی برابر با 10500 کیلومتر یا 6524 مایل را داراست با به همراه داشتن کلاهکی هسته ای به وزن 550 کیلوتن.به صورت غیر مشخصی اشاره شده که بازده ای برابر با 1 مگاتن را دارست که با قرار دادن و افزایش هلاک های MIRV تا 6 عدد قابل دست یابی است.
نصب سیستم تقویت کننده حمل(PBV) در کلاهک ها و سیستم دیجیتالی ناوبری خودکار همراه با GLOSNASS (equivalent to Global Position Satellite) سیستم هدایت ماهواره ای دقتی برابر با m 350 CEP را برای این موشک فراهم ساخته است.وزن این موشک در هنگام پرتاب برابر با 47200 کیلوگرم است با طولی برابر 21.9 متر و قطری 1.9 متری و موتوری با سوخت جامد و 3 مرحله ای.
طراحی SS-27 شروع شد در اواخر دهه 80 میلادی,به هرحال طراحی مجدد در سال1992 موجب ساخت کل موشک و ساختمان ان شد.اولین پرتاب این موشک در دسامبر 1994 برای اولین بار تست شد و اولین تست پرتاب نسخه TEL vehicle ان حدود 6 سال بعد انجام شد.اولین موشک های SS-27 در سال 1997 وارد خدمت شدندو در سیلو های اصلاح شده SS-19 قرار گرفتند.اولین نوع نسخه TEL در سال 2001 وارد خدمت شد و سفارش ساخت 350 موشک داده شده که در سال 2005, پنجاه موشک تحویل شده.نوع دریاپایه این موشک در دست طراحی است.

ترجمه : ناصر ژاله کریمی

ارسال شده در توسط ناصر ژاله کریمی