سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ورود کاربران [Login_Form]

نیروی هوایی دلتا ( آشنایی با جنگنده های روز دنیا )


فرزانگان امیدوار
قاصدک
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
نگاهی به اسم او
مصطفی قلیزاده علیار
سایه
شیمی وزندگی
شقایقهای کالپوش
سکوت ابدی
هم نفس
السلام علیک یا فاطمه الزهرا..
اطلاعات علمی+تفریح+ترفند+دانلود+کلیپ+آموزش
پرپر
جادوی زندگی
نشریه حضور
سفیر دوستی
یادداشتها و برداشتها
.: شهر عشق :.
بوی سیب
عشق گمشده
جوجولی
اخراجی های جدید
جبهه فرهنگی امام روح الله مازندران محمودآباد
خاطرات من و دکترم
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
ویژه نامه حسبان پردیس
مکاشفه مسیح
ایـــــــران آزاد
الموت سرزمین زیبایی ها
این نیز بگذرد ...
نوری چایی_بیجار
مستند ظهور
ایده های نوین
سکوت پرسروصدا
نبض شاهتور
مهدویت
عدالت جویان نسل بیدار
سینوهه
صل الله علی الباکین علی الحسین
Sense Of Tune
اللهم عجل لولیک الفرج
مهنازوپسراش
متالورژی_دانلودکده ی مهندسی متالورژی Rikhtegari.ir
دنیای شادی
ایستگاه عاشوراییان
*ایستگـــــــــــــــــــــــــــاه انـــــــــــــــــــــرژی*
عزیز دل
بهار صداقت**
روستای جمال آباد مشگین شهر
فرهنگی - مذهبی
هنوز مال منی
اس ام اس خنده دار . اس ام اس روز
خسته ام
داود ملکزاده خاصلویی
چاهورز اسپورت و دیدنیهای ان
خنده بازار
شهد
دست نوشته های من
ME&YOU
فریاد بی صدا
.:: گاواره ::.
موجودات زنده
صراط مبین
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
تبریک می گوییم شما به ساحل رسیدید!!!!!
دوست خوب
اسمس بارون
جیگر نامه
۩۞۩ برگ سبز تحفه درویش ۩۞۩
قافله نت
علوم اقتصاد نظدی
ایستگاه دلتنگی
جوک و خنده
خلوتگاه من
جوجو
آشنا
دهاتی
دکتر علی حاجی ستوده
چه توا.............
نفس
کافه تـــــــــرانزیت
آسمون عشق
خورشید نی ریز
مینویسم بنام خواهرم آیــــــــات
درود بــــر پادشاهـــــم کـــوروش بــــزرگ
عشق
اینجا،آنجا،همه جا
طرفدار ارسلان قاسمی.......
تنها یک رویا
اجتماعی
بمب خنده
تنها
یکی بود هنوزهم هست
آریایی
دنیای این روزای من...
روانشناسی جالب
جست وجوگر
طلوع دوستی
@@((زییاتریین کلمه ))@@
ماه آسمون من
خداوندا مرا دریاب...
pasargad2797
فقط برای او
دوست داشتنی
ذکر و مستی
تنهایی من
صبح صادق: وبلاگ خصوصی علی محبی
سلام خوش اومدین
بلخاب زیبا2
حروفهای زیبای انگلیسی
عشق طلاست
مجمع فرهنگی فاطمیون شهرستان لنجان
پرنیان
سلام بر مردان بی ادعا
آخرین منجی
کلبه تنهایی من
عشق
پسر شمالی
sina
تلخ وشیرین
دکتر علی حاجی ستوده
عاشورا
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
حدیث نفس
محمدرضا جاودانی
خبرگزاری پانا
سلام محب برمحبان حسین ع
خطوط هوایی
نیروی هوایی دلتا
بار غم
عشق بی انتها
شاه صنم
افسوس که روزگار بر خلاف ارزوهایم گذشت افسوس......
همه نمک بریزیم!
coco1358
آسمون پر ستاره
چه توا
دلنوشته های من
ترنم

سامانهء جستجو و رهگیری به وسیلهء اشعهء مادون قرمز

یک سیستم «جستجو و شناسایی مادون قرمز» که به اختصار IRST نامیده می‏شود، روشی است جهت کشف و شناسایی اهدافی که تشعشعات حرارتی (مادون قرمز) متصاعد می‏کنند. این اهداف می‏توانند هواپیماهای جت و هلیکوپترها باشند. سیستمی نظیر IRST، در طبقه‏بندی سیستم‏های غیرفعال قرار می‏گیرد، بدین معنی که این گونه سیستم‏ها، برخلاف سیستم‏هایی نظیر رادار، هیچگونه تشعشعی در هنگام فعالیت از خود بروز نمی‏دهند. این مسئله، مزیتی برای سیستم‏های غیرفعال به شمار می‏رود، زیرا شناسایی وسیله‏ای که از این سیستم استفاده می‏کند، بسیار دشوار است.

 

سیستم IRST در F-14A

 

 

مزایا و محدودیت‏های سیستم IRST

با این حال، به دلیل اینکه اتمسفر زمین، روشنایی ناشی از مادون قرمز ساطع شده را در فواصل دور کاهش می‏دهد (تا حدی که که دیگر قابل دیدن نمی‏شود) و همچنین به دلیل اینکه توده هوای ناسازگار نیز باعث تحلیل رفتن اثرات مادون قرمز می‎شود (البته نه به اندازه‏ای که نتوان دید)، بدین جهت، برد این سیستم در قیاس با رادار، بسیار ناچیز است. اما در فواصل نزدیک و در شناسایی اهداف زاویه‏دار، این سیستم، به دلیل استفاده از طول موج کوتاهتر، بسیار دقیق‏تر از رادار عمل می‏کند.

 

IRST، از سیستم‏های استاندارد و مقبول تعبیه شده در هواپیماهای شکاری نظیر «سوخوی27 فلانکر» و «اف14 تامکت» می‏باشد. اولین بار این سیستم، بر روی جنگنده‏های آمریکایی F-101 Voodoo و F-102 Delta Dagger در دههء 1960 معرفی گشت. این هواپیماها، سیستم IRST را هنگامی که وضعیت اجازه می‏داد، به جای رادار مورد استفاده قرار می‏دادند. برای مثال در جایی که یک رادار خارجی پرقدرت، به این هواپیماها در یافتن مسیر حرکت صحیح به سمت هدف کمک می‏کرد و هنگامی که قصد داشتند از دید سایر هواپیماها مخفی بمانند یا اینکه مورد رهگیری هواپیماهای پیش‏اخطار (AWACS) یا «موانع کنترل کنندهء زمینی» قرار نگیرند، سیستم IRST به آنها اجازه می‏داد به اهدافی که در بردشان قرار می‏گیرد، حمله کنند.

(موانع کنترل کنندهء زمینی: Ground Controlled Interception یا GCI)

 

به وسیلهء هدفیابی مادون قرمز یا با استفاده از موشکهای «شلیک کن و فراموش کن»، هواپیما قادر می‎شود بلافاصله به سمت اهداف مورد نظر شلیک کند، بدون آنکه نیازی به روشن کردن رادار خود و تنظیم آن داشته باشد. در غیر این صورت (عدم توفیق در هدفیابی دقیق)، هواپیماها می‏توانند قبل از شلیک، رادار خود را روشن کنند و فورن بر روی هدف مورد نظر خود قفل کنند. این سیستم می‏تواند رابطهء تنگاتنگی با برد مسلسل داخلی هواپیما داشته باشد و از آن طریق به کار گرفته شود یا برای هواپیماهایی که قصد استفاده از رادار را ندارند، باعث یک حملهء پیش‏دستانه شود.

 

 

دوربین بزرگنمایی: عامل کمکی IRST

یک سیستم IRST همچنین ممکن است دارای یک دوربین بزرگنمایی کننده باشد تا این سیستم قادر شود هدف مورد نظر خود را در فواصل دور، دقیقن مورد شناسایی قرار دهد. بر خلاف کار معمول سیستم «نمایشگر فراروی مادون قرمز»، یک سیستم IRST، اطراف و اکناف هواپیما را، همانند جستجوی مکانیکی الکترونیکی سیستم رادار، به طور کامل و دقیق مورد کاوش قرار می دهد. هنگامی که هدف یا اهدافی را یافت، هشداری به خلبان داده و یافته های خود را بر روی صفحهء نمایشگر و نسبت به وضعیت مکانی هواپیما، درست همانند رادار، نشان می دهد. به همین منوال و درست همانند کار سیستم رادار، اپراتور می تواند، سیستم را جهت جستجوی مجدد برای اهداف خاص و مورد نظرش، دوباره به کار اندازد. هنگامی که هدفی شناسایی شود یا به هنگام کاوش در یک جهت خاص، حدس بزند که هدفی شناسایی شده است، می تواند برای صحت یافته های خود، با یک هواپیمای آواکس یا یک جنگندهء رهگیر دیگر، مشورت کند.

(نمایشگر فراروی مادون قرمز: Forward Looking Infra-Red یا FLIR)

 

سیستم IRST در جنگندهء هندی Su-30MKI

 

نکته ای که باید ذکر شود این است که همانند جستجوگرهای حساس به اشعهء‌ مادون قرمز که در نوک موشکهای حرارت یاب تعبیه می شوند،‌ یک سیستم IRST احتمال بسیاری دارد که خروجی اگزوز یک هواپیمایی را که در حال دور شدن است کشف نماید تا هواپیمایی که از رو به رو در حال نزدیک شدن باشد. این بدان معنی است که بسیاری از هواپیماهای جت، که تشعشعات مادون قرمز فراوانی از خود برجای می گذارند، در صورتی که در حال دور شدن از منبع جستجوگر IRST باشند، یعنی خروجی اگزوز آنها، در مقابل سنسور IRST قرار داشته باشد، می توانند از فواصل دور، مورد شناسایی این سیستم قرار گیرند. با این حال، در بسیاری از سیستم های پیشرفته تر IRST - همانند نوعی که در شکاری F-14 تعبیه شده است - حساسیت کافی برای کشف حرارت هواپیماهای نزدیک شونده از روبه رو نیز به خوبی عمل می نماید. این حرارت می تواند به دلیل اصطکاک هوا و بدنهء هواپیما بوده یا ناشی از موتورها باشد.

 

 

 

سیستم IRST در جنگندهء MiG-29OVT یا MiG-35

فاصله یاب لیزری: مکملی برای سیستم های IRST

سیستم های IRST، اغلب با یک فاصله یاب لیزری، هماهنگ می شوند. این فاصله یاب، عمدتن به منظور فراهم آوردن یک آتش دقیق و حساب شده برای مسلسل هواپیما، یا شلیک موشکهای هوا به هوا به کار گرفته می شود. بدون دانستن دقیق فاصله تا هدف (که تخمین فاصلهء اثر حرارتی کشف شده از هدف یا سایر منابع، ممکن است کاملن غلط از آب دربیاید)، سیستم IRST تنها می تواند جهت حرکتی هدف کشف شده را به اطلاع برساند که این، اطلاعی کافی جهت استفادهء تسلیحات علیه هدف نمی باشد.

 

 

IRST و  FLIR

سیستم های «جستجو و شناسایی مادون قرمز» (IRST) و «نمایشگر فرا روی مادون قرمز» (FLIR)، گاهی اوقات می توانند به جای یکدیگر به کار گرفته شوند، اما سیستمی که دارای عملکرد جستجو و شناسایی کنندهء خودکار می باشد، نسبت به سیستمی که به طور ثابت و غیرخودکار، تنها فضای مقابل را مورد کاوش قرار می دهد، دارای برتری می باشد. مهمتر اینکه امروزه نظر کارشناسان بر این است که سیستم IRST نسبت به FLIR، اغلب چیزی فراتر از یک دوربین مادون قرمز و یک نمایشگر اطلاعات کسب شدهء مربوط به آن، می باشد.

 

سیستم FLIR در MiG-27

 

سیستم IRST امروزه کاربردی فراتر از شناسایی اهداف هوایی پیدا کرده است، این سیستم می تواند اهداف زمینی را نیز شناسایی و کشف نماید، در حالی که سیستم FLIR تنها برای اهداف زمینی قابل استفاده می باشد.


ارسال شده در توسط ناصر ژاله کریمی